Wersja domyślna

Prof. Ewa Domańska. O antycypacyjnej roli humanistyki

Prof. Ewa Domańska, fot. Władysław Gardasz
Prof. Ewa Domańska, fot. Władysław Gardasz

Czy historia może przygotować nas na przyszłość?  

Słowo „antycypacja” pierwotnie oznaczało nie tyle oczekiwanie, ile działanie wyprzedzające, zapobieganie przyszłym zdarzeniom. To właśnie ten aspekt – antycypacja jako zdolność przygotowywania się na przyszłość, adaptacji i budowania odporności – stała się przedmiotem moich badań w ramach projektu historii antycypacyjnej – mówi prof. Ewa Domańska z Wydziału Historii. Zastanawiam się, czy wiedza historyczna może pomóc w zapobieganiu przyszłym katastrofom? Czy odgrywa jakąś rolę w przetrwaniu ludzkości i Ziemi?  

 

Kapsuła Czasu – marker przyszłości? 

Myślenie antycypacyjne przenika ideę Kapsuły Czasu Uniwersytetu Poznańskiego 2019-2119. Inicjatywa powstała z okazji 100-lecia Uniwersytetu Poznańskiego. W 2019 r. kapsuła została wmurowana przed Collegium Minus i ma zostać otwarta za sto lat. Wśród umieszczonych w niej 27 artefaktów znalazły się dość niekonwencjonalne obiekty, jak na przykład 100 niesporczaków, 41 g meteorytu Morasko z kolekcji Pracowni Muzeum Ziemi, węgiel oraz nasiona dwóch roślin, oryginalnych odmian wyhodowanych w Katedrze Genetyki i Hodowli Roślin Wydziału Rolnictwa i Bioinżynierii Uniwersytetu Przyrodniczego. 

Każdy z tych przedmiotów to nie tylko ślad współczesności, lecz także potencjalne źródło historyczne, które może dostarczyć przyszłym badaczom informacji o tym, jak myśleliśmy o świecie i jak próbowaliśmy przewidywać jego dalsze losy. Umieszczone w kapsule czasu niesporczaki, nasiona, meteoryt i węgiel to także „antycypaty” wyznaczające możliwą przyszłość. Niesporczaki, dzięki zdolności do anabiozy, mogą inspirować strategie przetrwania w ekstremalnych warunkach kosmicznych i adaptację człowieka do życia poza Ziemią. Meteoryt, jako ślad odległych światów i przeszłości Układu Słonecznego, podkreśla związek ludzkości z kosmosem i przypomina o zagrożeniach, jakie mogą nadejść z przestrzeni międzyplanetarnej. Węgiel, symbol zarówno rewolucji przemysłowej, jak i degradacji środowiska, może stać się przestrogą dla przyszłych cywilizacji, ukazując potrzebę odpowiedzialnego zarządzania zasobami i przejścia na zrównoważone źródła energii. Z kolei nasiona w przypadku katastrofy mogą stać się ważne dla odbudowy rolnictwa lub stanowić pierwociny budowania nowego ekosystemu na innej planecie. Te cztery artefakty wspólnie tworzą narrację o odporności i adaptacji ważną dla przetrwania i rozwoju w przyszłości. 

 

Wmurowanie Kapsuły Czasu przed Collegium Minus w 2019 roku

 

Historia jako nauka (o) przyszłości? 

Szczególnie ciekawe jest dla mnie rozumienie antycypacji jako zdolności transgatunkowej, która występuje u wielu organizmów żywych, a nie wyłącznie ludzi. Zdolność przewidywania i reagowania na zmieniające się warunki stanowi fundamentalny aspekt ewolucji biologicznej i poznawczej różnych gatunków. Badania nad historią antycypacyjną wskazują, że zdolność przewidywania i przygotowywania się na przyszłe zmiany jest kluczowa w adaptacji społeczeństw. Formacyjna i edukacyjna rola humanistyki jest tutaj zasadnicza. Coraz częściej mówi się bowiem o konieczności rozwijania „kompetencji antycypacyjnych” – umiejętności analizy długofalowych trendów i dostrzegania wczesnych symptomów nadchodzących zmian, a także kształtowania pozytywnych wartości czy cnót antycypacyjnych, jak (krytyczna) nadzieja, odpowiedzialność i zaufanie, oraz o „obowiązku antycypacji”, tj. obowiązku planowania z wyprzedzeniem. Czy i historyk ma obowiązek antycypacji? 

W świecie pełnym kryzysów historia antycypacyjna może zarówno pełnić funkcję ostrzegawczą, jak i wskazywać możliwe strategie przetrwania i adaptacji. Wspomnienia i świadectwa osób, które przeżyły w ekstremalnych warunkach wojen, gułagów, obozów, przesiedleń, stają się istotnym elementem budowania wiedzy w warunkach narastających zagrożeń. 

Należę do badaczy, którzy widzą potrzebę tworzenia wiedzy o tym, jak żyć razem w wielowymiarowych konfliktach; wiedzy, która dawałaby nadzieję, że świat może być inny, a także pomogła wymyślić inne światy. Traktuję też jako swoje życiowe motto przypisywane Abrahamowi Lincolnowi powiedzenie, że „najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie”. 

 

Ewa Domańska – profesor nauk humanistycznych na Wydziale Historii UAM, profesor wizytujący na Stanford University. Zajmuje się współczesną metodologią historii i historią historiografii oraz nowymi tendencjami w badaniach humanistycznych. 

Zobacz też: Prof. Ewa Domańska. Mistrz powinien być jak trampolina

Nauka Wydział Historii

Ten serwis używa plików "cookies" zgodnie z polityką prywatności UAM.

Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.