Wyłaniająca się dorosłość to etap życia, który coraz częściej uznawany jest za odrębną fazę rozwoju człowieka. Jakie wyzwania mu towarzyszą? Na to pytanie odpowiedział międzynarodowy zespół badawczy – z udziałem naukowczyń z UAM. O wynikach projektu, którego wyniki opublikowano w artykule „Building Bridges Between Arnett’s and Havighurst’s Theories: New Developmental Tasks in Emerging Adulthood across Six Countries”, z prof. Barbarą Jankowiak z Wydziału Studiów Edukacyjnych rozmawia Magda Ziółek.
Wydział Studiów Edukacyjnych
Pytany o mentora/kę, jednym tchem wymienia profesorów Hannę Krauze-Sikorską, Zbyszko Melosika, Carlosa Smaniotto Costę i Grzegorza Króliczaka. O tym ostatnim mówi, że choć się przyjaźnią, to nadal pozostaje on też nauczycielem. Profesor Michał Klichowski – szef Centrum Neuronauki Poznawczej – w ostatnich latach stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci naszej uczelni. Swoistą pieczęć na tej rozpoznawalności położył otrzymany niedawno tytuł profesorski oraz wydawniczy hit z ubiegłego roku: „Efekt neuro”, który naszym zdaniem już wszedł do kanonu naukowych lektur obowiązkowych.
Na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu odbyła się VIII edycja międzynarodowej konferencji Educational Role of Language – Language in Actions, Actions in Language. Wydarzenie, gromadzące badaczy i badaczki z pięciu kontynentów, potwierdziło swoją rangę jako forum interdyscyplinarnego dialogu o roli języka w edukacji, kulturze i życiu społecznym.
Międzynarodowe seminarium o edukacji obywatelskiej i demokracji wielokulturowej odbyło się na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM.
I Konferencja Tematyczna „Szkoła Pozytywnych Relacji. Jasność w Szkole” miała miejsce na Wydział Studiów Edukacyjnych UAM. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Zakład Metodologii Nauk o Edukacji WSE UAM we współpracy ze SPARK Academy.
W marcu obchodziliśmy miesiąc świadomości endometriozy, choroby nieuleczalnej i dziedzicznej. Cierpi na nią ok. 180 mln dziewcząt i kobiet na świecie, z czego dwa miliony – w Polsce. Eksperci szacują, że dwie trzecie tych osób nie wie, co im dolega. Jedną z chorych jest doktor Marlena Kaźmierska z Wydziału Studiów Edukacyjnych.
Gala Złotego Serca Pedagoga i Studenta Roku 26 marca 2026 roku na Wydziale Studiów Edukacyjnych odbyła się VIII edycja plebiscytu Złote Serce Pedagoga oraz IV plebiscytu Studenta Roku.
Sztuczna inteligencja już teraz zaczyna w istotny sposób wpływać na edukację, a w niedalekiej przyszłości może radykalnie zmienić zarówno system oceniania osób uczących się i studiujących, jak i programy nauczania w szkołach i na uczelniach.
W dniach 1-2 marca 2025 roku w Poznaniu odbyła się VII Ogólnopolska Konferencja naukowo-metodyczna z cyklu „Harcerstwo jak pedagogia – patriotyzm”. Pierwsza część obrad miała miejsce w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, natomiast druga – w Sali Rady Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM. Uroczystego otwarcia konferencji dokonał Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM, prof. dr hab. Waldemar Segiet. Pomysłodawcą i głównym organizatorem oraz Przewodniczącym Komitetu Naukowego jest dr Mariusz Przybyła.
– Poruszają mnie takie sytuacje, w których ojcowie, którzy nie mają swojego biologicznego potomstwa, aktywnie uczestniczą w wychowaniu dzieci swojej partnerki czy żony – mówi dr Magdalena Sadowska z Zakładu Penitencjarystyki WSE.