W Collegium Iuridicum UAM rozpoczęła się 37th Annual Conference CHER 2025. To jedno z najważniejszych wydarzeń w obszarze badań nad szkolnictwem wyższym na świecie. Konferencję zorganizowali: CHER – Consortium of Higher Education Researchers oraz Institute for Advanced Studies in Social Sciences and Humanities UAM, kierowany przez prof. Marka Kwieka, który jednocześnie pełni rolę przewodniczącego Rady Dyrektorów CHER.
Konferencja koncentruje się na czterech głównych obszarach: edukacji, badaniach i innowacjach, trzeciej misji i oddziaływaniu społecznym oraz zarządzaniu i umiędzynarodowieniu. Organizatorzy podkreślają, że szkolnictwo wyższe stoi dziś wobec coraz silniejszych presji politycznych, gospodarczych, demograficznych, finansowych i technologicznych. Zmiany te mają konsekwencje na wielu poziomach – od systemów krajowych i organizacji, po studentów i kadrę akademicką.
Trzydniowe dyskusje toczą się wokół tematu przewodniego, którym jest: „Adaptacja do zmian: systemy szkolnictwa wyższego, instytucje i akademicy w zmieniającym się świecie”. Szczególną uwagę poświęcono wyzwaniom związanym z finansowaniem, jakością kształcenia, warunkami pracy akademików oraz wpływem nowych technologii – w tym sztucznej inteligencji i big data – na badania i praktykę w szkolnictwie wyższym.
Prorektor UAM ds. Finansów i Projektów Badawczych, prof. Przemysław Wojtaszek powitał uczestników w dniu otwarcia konferencji. Wykład inauguracyjny wygłosił prof. Gary Rhoades z University of Arizona zatytułowany: "Ponad neoliberalnym kapitalizmem akademickim w zbiorowych negocjacjach o nieliberalnych zmianach politycznych". Prelegent jest uznanym akademikiem i autorem analiz przemian szkolnictwa wyższego. Wspólnie z prof. Sheilą Slaughter napisał książkę „Kapitalizm akademicki i nowa gospodarka”, opisującą zmiany na uczelniach, zwłaszcza w USA, pod wpływem procesów gospodarczych i politycznych.
Prof. Rhoades w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na zagrożenia i pułapki związane z neoliberalizmem oraz akademickim kapitalizmem. Według niego uniwersytety, które przedstawiają się jako ofiary rynku i państwa w trudnych czasach, w rzeczywistości dysponują znaczną siłą. Niestety, w miarę jak uczelnie zaczynają postrzegać siebie jako niezależne firmy, priorytetem stają się ich finanse, a społeczna rola i odpowiedzialność ulegają marginalizacji. Proces korporacjonizacji uczelni sprzyja także ustępowaniu wobec nieliberalnych wymagań władz federalnych. Pomimo wzrostu władzy kadry kierowniczej na przestrzeni lat, często jest ona ograniczana przez słabość przywódczą. Im większą formalną władzę posiada, tym rzadziej potrafi jej skutecznie użyć wobec nacisków o charakterze antyliberalnym.
Konferencja potrwa do 5 września 2025 r.
Zobacz też: Prof. Marek Kwiek. Nauka, naukowcy i dane