W czerwcu 2023 r. Uniwersytecka Rada ds. Nauki UAM (URN), której przewodniczę, opracowała stanowisko w sprawie tzw. czasopism drapieżnych. Był to wtedy gorący temat, wymagający dyskusji i wyjaśnień. URN zarekomendowała wówczas działania o charakterze diagnostycznym i edukacyjnym, zalecając niwelowanie presji publikacyjnej, regularne edukowanie społeczności akademickiej i wspieranie mistrzów budujących wewnątrzuczelniane grupy badawcze. Jednocześnie Rada stwierdziła, że przypadki publikowania artykułów w jednoznacznie drapieżnych czasopismach, a zatem w takich, które znacząco naruszają dobre praktyki wydawnicze i redakcyjne, są na UAM bardzo rzadkie.
W okresie niemal dwóch lat problem istnienia predatorów rozszerzył się o zjawisko zwane „paper mills”, czyli „spółdzielnie publikacyjne”. Mowa tu o nierzetelnych praktykach publikacyjnych, zwanych też papiernikami, papierniami czy fabrykami artykułów, które polegają m.in. na sprzedawaniu i kupowaniu autorstwa publikacji naukowych, fabrykowaniu wyników badań, kradzieży tożsamości naukowców, jak też sprzedawaniu lub kupowaniu recenzji i cytowań. Znów głos zabrała URN, jednoznacznie i zdecydowanie potępiając powyższe praktyki w swym stanowisku ze stycznia 2025 r. W dokumencie czytamy m.in.: „stanowią [one] bowiem poważne naruszenie etyki naukowej, łamią zasady rzetelności, uczciwości i odpowiedzialności naukowej oraz podważają zaufanie do środowiska akademickiego”. URN zarekomendowała wiele działań zwiększających transparentność procesu badawczego, zaapelowała do badaczy i badaczek UAM o wzmożoną czujność i zobowiązała się do wspierania inicjatyw promujących rzetelność naukową.
W ślad za stanowiskiem URN i wobec narastającego napięcia w środowisku akademickim w Polsce, mierzącego się z przypadkami nierzetelności publikacyjnej, 27 stycznia 2025 r. Senat UAM przyjął Stanowisko w sprawie nierzetelnych praktyk publikacyjnych. Jednocześnie Jej Magnificencja Rektorka UAM zapowiedziała przygotowanie dokumentu Polityki publikacyjnej UAM.
W marcu obradowała powołana przez Panią Rektor Komisja ds. nierzetelnych praktyk publikacyjnych. Biorąc pod uwagę, że uczestnictwo w spółdzielniach może być motywowane bodźcami w formie nagród i zwykle manifestuje się nietypowo dużą produkcją publikacyjną, komisja stworzyła listy rankingowe wszystkich pracowników UAM według dwóch miar: (1) sumy udziałów w publikacjach (z podziałem jak w ewaluacji działalności naukowej) oraz (2) punktów bonusowych IDUB. Liderów tak uszeregowanych list przeanalizowano pod kątem miejsc publikacyjnych i współautorstwa i stwierdzono, że pozycja na listach jest uzasadniona wysoką aktywnością badawczą, ale bez dających się zauważyć znamion praktyk spółdzielczych.
W dalszej kolejności komisja zbadała dane współautorstwa osób wymienianych w dostępnych otwartych mediach jako podejrzanych o praktyki spółdzielcze. W wyniku analiz nie stwierdzono uczestnictwa żadnych osób zatrudnionych w UAM w spółdzielniach tego typu.
Ponadto komisja zidentyfikowała obszary, w których rekomenduje wprowadzenie następujących zaleceń dotyczących powiązania nagród z przestrzeganiem poniższych zasad w publikacjach naukowych. W obszarze związanym z transparentnością rekomenduje promowanie działań publikacyjnych opartych na otwartym dostępie do danych i kodu do analiz, jednoznacznym określaniu wkładu poszczególnych autorów
w powstanie publikacji, prerejestracji hipotez i metod badawczych oraz publikowaniu zmian pomiędzy wersjami artykułu. Komisja rekomenduje również promowanie publikacji powstałych w wyniku prac zespołu kierowanego przez naukowca / naukowców z UAM w ramach projektów, w których UAM jest liderem i w których autorami / autorkami wyróżnionymi (np. pierwszy autor, autor korespondencyjny, autor senior / ostatni autor) są osoby zatrudnione (lub kształcące się) w UAM. Te bowiem prace szczególnie ukazują badawczo-publikacyjny potencjał naszej uczelni. Komisja podkreśla, że przestrzeganie powyższych wytycznych przyczyni się do podnoszenia standardów etycznych w działalności naukowej, co w konsekwencji wpłynie na rzetelność i wiarygodność publikowanych wyników badań.
Obecnie trwają prace URN nad wstępnymi rekomendacjami do Polityki publikacyjnej UAM, która w konsekwencji stanowić będzie trzon Polityki naukowej uniwersytetu. Chodzi o to, by przeciwdziałać nieetycznym zjawiskom oraz wzmacniać kulturę uczciwości, przejrzystości i odpowiedzialności w działalności naukowej. Wypracowane rekomendacje mają z jednej strony wspomóc podtrzymywanie najwyższych standardów etycznych i merytorycznych w prowadzeniu badań naukowych oraz zapewnić ochronę integralności badań i poszanowanie praw wszystkich osób uczestniczących w życiu naukowym. Z drugiej strony natomiast mają też służyć wzmocnieniu autorytetu nauki w przestrzeni publicznej.
Z dyskusji w URN wyłaniają się rekomendacje dotyczące czterech obszarów działań.
1. Działania edukacyjne, podnoszące świadomość naukowców i naukowczyń na temat dobrych praktyk publikacyjnych
-
Organizowanie regularnych szkoleń z zakresu dobrych praktyk publikacyjnych, skierowanych szczególnie do wszystkich osób zaangażowanych w proces publikacyjny. Szkolenia powinny obejmować zarówno zasady etyczne, jak i praktyczne sposoby weryfikowania publikacji oraz konferencji. Powinny też uwzględniać nowe wyzwania i tematy związane z etyką publikacyjną, dostosowane do zmieniających się potrzeb środowiska akademickiego.
-
Włączenie tematyki dobrych praktyk publikacyjnych do programów kształcenia szkół doktorskich, aby przyszli naukowcy już na wczesnym etapie kariery zdobywali wiedzę na temat standardów rzetelnej pracy badawczej i publikacyjnej.
2. Zwiększenie transparentności procesu publikacyjnego
-
Prerejestrowanie badań naukowych przed ich rozpoczęciem, zgodnie ze specyfiką dyscypliny, co zwiększa przejrzystość procesu badawczego i pozwala zapobiegać nieuczciwym praktykom.
-
Udostępnianie surowych danych badawczych w repozytoriach oraz umożliwianie otwartego dostępu do wyników, co zwiększa weryfikowalność badań i wzmacnia ich rzetelność.
-
Umieszczanie w publikacjach informacji o wkładzie poszczególnych autorów, określających zakres i rodzaj ich zaangażowania.
-
Umieszczanie w publikacjach informacji o opinii komisji etycznej, w tym podanie nazwy komisji oraz numeru uchwały.
-
Gromadzenie informacji o usuniętych i wycofanych artykułach (retraction, withdrawal) w celu monitorowania przypadków naruszenia zasad etyki publikacyjnej.
3. Monitorowanie jakości prac naukowych
-
Podkreślanie znaczenia rzetelności i uczciwości w pracy naukowej poprzez potępianie nieuczciwych praktyk i konsekwentne przeciwdziałanie ich występowaniu.
-
Opracowanie katalogu nieetycznych zachowań, aby zapewnić jasność co do działań uznawanych za niezgodne z zasadami etyki publikacyjnej.
-
Wzmocnienie nadzoru nad jakością prac naukowych w ramach jednostek prowadzących badania. Osoby odpowiedzialne powinny aktywnie dbać o rzetelność publikacji i umieszczać informacje o nieetycznych praktykach w ocenie pracowniczej.
-
Określenie konsekwencji wyciąganych wobec osób dopuszczających się nieuczciwych praktyk.
4. Odpowiedzialne wykorzystanie sztucznej inteligencji w publikacjach naukowych
-
Informowanie w publikacjach o wykorzystaniu narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (SI), w tym generatywnej SI, np. w zakresie analizy i opracowywania danych, pisania tekstów, tworzenia grafiki, aby zapobiec dezinformacji i błędnym wnioskom wynikającym z niewłaściwego użycia technologii.
-
Określanie zakresu wpływu SI na badania oraz jednoznaczne wskazywanie, które elementy pracy powstały przy użyciu SI.
-
Traktowanie rozwiązań opartych na SI jako narzędzi wspierających, dostarczających informacji wymagających samodzielnej oceny.
-
Ustalenie standardów przechowywania i archiwizacji wyników uzyskanych przy pomocy SI, aby umożliwić ich ponowną weryfikację przez innych badaczy.
Zadaniem URN jest dokonywanie analiz bieżących zagadnień dotyczących prowadzenia działalności naukowej, przedstawienie danych i wniosków, jak też wspieranie społeczności akademickiej rekomendacjami. Jednak to od nas wszystkich, naukowców i naukowczyń, zależy jakość i rzetelność prowadzonych przez nas badań. Zachęcam i zapraszam Koleżanki i Kolegów do indywidualnej refleksji oraz kultywowania i przekazywania podopiecznym i współpracownikom najlepszych wzorców uprawiania nauki. Niech, skądinąd przydatne, punkty i metryki nie przesłonią właściwej motywacji i pasji!
Czytaj też: Dwujęzyczność ma znaczenie!